maanantai 6. toukokuuta 2013

YFUn vaihtovalmennus!!

Hei ihanat!
Eilen sitä kotiuduttiin YFU:n Virtojen vaihtovalmennuksesta. Voin sanoa että ihan huippua oli! Tarjolla oli ihan mahdottoman paljon kaikkea tietoo, joka tulee olemaan tosi hyödyllistä! Aiheina oli mm. arki kohdemaassa, omat ja muiden odotukset vaihtovuodesta ja säännöt. Ei ollut tylsää edes nuo säännöt vaan kaikki vaihtoon liittyvä on vaan mun mielestä niin kiinnostavaa:D Oli sekä ns. luentoja, että ryhmäkeskusteluja ja omaa pohdintaa. Meillä kävi myös amerikkalainen mies opettamassa "how to small talk". Tuo juttu oli erityisesti hyvä ja tuli naurettuu paljon! Sen puheet sai miettimään asioita ja anto itsevarmuutta puhua englanniks. Lisäks sain hyviä vinkkejä! Parasta valmennuksessa oli se, että ne joilla oli ite kokemuksesta, oli siellä puhumassa. Eli entiset vaihtarit ja muuten ulkomailla matkustaneet. Ne kaikki oli ihan superihania ihmisiä!

Sittenhän meillä oli illalla "Amazing race", joka siis sisälsi kaikkia kisoja ja visailuja. Tää oli hyvä juttu, koska siinä joutu tekemisiin uusien ihmisten kanssa ja tutustu tosi hyvin! Sitte oli vuorossa iltaohjelmaa eli YFU-viisut ja makkaranpaistoa. Mä nautin tosta viikonlopusta tosi paljon ja toivottavasti pysyn yhteyksissä tapaamieni ihmisten kanssa!

Sitten YFU:sta. Te, jotka mietitte minkä järjestön kautta lähtisitte, niin voin kyllä sanoa että YFUa kannattaa tosissaan harkita. Se on hoitanu tosi hyvin kaikki asiat tähän asti ja uskon että jatkossakin hoitaa! Tää valmennus oli ihan huippu ja tosi tärkeä osa vaihtovuoteen valmistautumisessa! Tää asia oikeesti rupee konkretisoitumaan mulle (joo vähän myöhässä oon..). Saatiin myös alustavat lähtöpäivät 6.8 ja 27.8. Apua, ne on ihan kohta!!! Kuulemma lennetään Frankfurtin kautta joko Washingtoniin tai Chicagoon ja sieltä sitten ite pitäs suoriutua hostperheen luo..

On vielä ihan kauheesti kaikkea käytännön juttua tekemättä. Viisumin hankkiminen(joka on kuulemma vaikee prosessi), ilmoitus kelaan, maistraattiin ja ulkoministeriöön, hammaslääkäri taas kaiken materiaalin lukeminen + muita lähtövalmisteluita... aargh oon kyllä onnellinen sit ku ei tarttee enää näitä virallisia asioita hoidella. En tajunnu ollenkaan miten paljon kaikkee pitääkään tehä:o Mut ihan turhaan mä valitan, mähä oon lähössä Amerikkaan!

Mietin kotona, että pitäskö ottaa kamera, ja päädyin etten ota ja harmitti kyllä sitten siellä:/ Tässä on kuitenkin pari kuvaa meistä YFUlaisista, jotka on otettu Tuulian kameralla.










2 kommenttia:

  1. Vaikka oon tyytyväinen Exploriukseen ni vitsi oon kyl kade tälle YFU:n orientaarioleirille :) Kun oon nyt lukenu niin monen blogista tosta et harmittaa vähä ku Expol oli tosiaan vaan puolentoista tunnin luento ja kahvittelu viime vkl :( nooo mut kyl se soft landing camp vähä korvaa!:)

    Luen hirveen montaa vaihtariblogia ja menee väkisinki sekasin ni siis tiiätkö yhtää minne päi Jenkkilää oot lähös vai onks mahollist päätyy minne vaa?:) onks sul mitä toiveit paikan suhtee?:p

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miulla ei oo vielä tullu mitään hostperhetietoja joten paikastakaan ei oo vielä tietoo. Yfulla ei ollu aluevalintaa, mut en oia ite sellaata tarvinnukaan:D Ois ihana päästä jonnekin lämpimään tai jonnkki missä puhutaan myös paljon espanjaa, että pääsis käyttää sitäkin! Tärkeintä kuiteski on hyvä isäntäperhe! Varmasti Expo on myös tosi hyvä, mullakin oli se yfun lisäka toisena vihtoehtona! Sama mulla että menee blogit sekasin, joten ei se haittaa:D

      Poista

Cheer me up with your comments <3